tisdag 20 september 2011

Morotslimpa m solrosfrön!

Jag tycker det är så gott m solrosfrön, funkar lite här o var: i filen, kakor, brödbulla, sallad mm. Detta brödet är saftigt, gott o fullt m fibrer.

2 limpor
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
½ dl solrosfrön
½ msk salt
1 msk sirap
1 msk olivolja ( jag tog rapsolja)
2 stora morötter
5 dl rågsikt
ca 8 dl vetemjöl
Garnering:
vatten
solrosfrön

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Skala o riv morötterna fint. Tillsätt fröna, salt, sirap, olja o morötterna. Arbeta in rågsikten o det mesta av vetemjölet. Arbeta degen blank o smidig o låt jäsa i ca 40 min.
Ugnen 200 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord o knåda den väl. Dela den i 2 delar o forma runda limpor. Lägg på plåt o jäs i ca 30 min. Pensla brödet m vatten o strö över solrosfrön.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt brödet kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar