tisdag 11 oktober 2011

Chokladmuffins med knappar!

Köpte för ett tag sen vita-, ljusa- o mörka chokladknappar. Har funderat på vad jag skulle göra med dom? Förutom att dekorera med. Då kom jag på ( det har ni säkert redan kommit på men här tar det lita tid!! ) att jag lägger dom i muffinssmeten! Så här har det bakats idag. Och för att göra dem lite mumsigare gjorde jag halva frosting m Bailey`s i. Barnen måste ju kunna äta dem också!!

ca 20 st

125 g smör el margarin
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk el grädde
1 dl vita chokladknappar
1 dl mörka chokladknappar

Ugnen på 200 grader.
Sätt pappformarna i en muffinsplåt, då håller de formen. Om du inte har det, sätt pappformen i en foliéform.
Rör smör o socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver o kakaon. Blanda ner i smeten omväxlande m vätskan. Häll i knapparna o blanda runt. Fördela smeten i formarna o grädda i mitten av ugnen ca 15 min. När de svalnat gör du frostingen.

Frosting

75 g smör
150 g philadelphiaost
4½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk Bailey´s ( blandade det m hälften av frostigen ).

Vispa ihop smör, osten, vanilj- o florsockret till en jämn smet. Ta bort hälften av smeten o vispa i Bailey´sen.
Spritsa över de kalla muffinsen o dekorera m hjärtan el knappar.Det finns engångsspritsar att köpa, himla smidigt!
Det fina kakfaten köpte jag på Liseberg för ett par veckor sen. 50% rabatt, då kan man ju inte låta bli!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar