lördag 19 november 2011

Heléns goda bröd!

Det här receptet fick jag på Lillagård ( demensboendet där jag jobbar ), när jag jobbade där för ca 6 år sen. I början bakade jag det bara till jul! Men när betyget blev "Godare än mormor Velles bröd" (min mormor), så bakar jag det titt som tätt! Detta bröd ska jäsa över natten, sen tar det ca 1,5 tim innan det är färdigt morgonen efter. Det går jätte bra att frysa, blir faktiskt lättare att skära efter det.
Tänk er en skiva nybakat bröd med julskinka o senap på, så herrans gott!! Ja där är vi snart! Härligt!

2 stora runda bröd

50 g jäst
1 l kallt vatten
drygt 4 dl farinsocker
1 msk salt
Knappt 1 påse rågsikt

Smula jästen o häll på det kalla vattnet. Rör tills jästen smält. Häll i salt, socker o rågsikt. Arbeta degen en stund i assistenten. Strö över lite mjöl, täck med bakduk. Jäs i ca 9-10 tim i rumstemperatur. Häll upp degen på mjölat bakbord o knåda igenom den. Dela i 2 delar o baka ut till runda bröd. Lägg på bakplåtspapper o jäs i 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 1 timme . De ska låta ihåliga när man knacka på undersidan av bröden. Pensla med vatten, täck med bakduk.
Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar