torsdag 2 februari 2012

Dubbla chokladkakor med nougatfyllning!

Det här receptet hittade jag på www.linneasskafferi.se. Såg himla goda ut, så jag köpte lite choklad o förmanade familjen att låta bli den!! Annars försvinner den innan jag hunnit vända ryggen till! Hihi!
Den här lilla påsen ska jag ge bort till min "stickerska" som håller mej med tossor!! Sist fick jag fem par så de här små godingarna räcker inte lång, får ta vägen förbi Anettes Blommor också tror jag minsann.
I receptet står det att man ska äta dom direkt efter att man lagt på krämen, jag provar att frysa några med kräm emellan. Vi får se om det går! Vill man inte ha krämen på, går det ju alldeles utmärkt att äta dom som de är (då får man ju äta dom meddetsamma)!! Spröda o goda!

ca 50 st (enkla)

250 g smör
2 dl ljust muscovadosocker
1 knivsudd vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
100 g schwizernötchoklad

Blanda alla de torra ingre. i en matberedare. Tärna ner smöret o mixa snabbt ihop det. Hacka chokladen o blanda med degen (jag la över degen i en annan bunke innan jag knådade i chokladen.) Forma till en rulle ca 4-5 cm tjock. Sno in den i plast o lägg i kylen minst 30 minuter. Skär kakdegen i ½ cm tjocka skivor o lägg på bakplåtspapper, (de flyter ut lite). Grädda i 180 grader ca 13 minuter, tills de fått fin färg. Låt de svalna på plåten.
Nougatkräm (räcker till 15-20 kakor)

1 dl grädde
100 g nougat

Värm grädden i en kastrull. Skär nougaten o blanda ner i grädden o låt smälta sakta. Låt grädden svalna helt innan du vispar den (tar lång tid!) till en fast kräm. Bred på krämen på en kaka o läggen den andra över. Ät direkt! Lycka till!

1 kommentar:

  1. Oj vad smaskigt det ser ut, nu blev gottefia sugen... Tack för grattis hälsningen!
    Kram Pia

    SvaraRadera