torsdag 23 augusti 2012

Cupcakes med salt karamelltopping!

Ni som brukar titta in här kanske minns att jag skrev att jag fått ett paket, innehållandes silikon-muffinsformar av goaste VIP-Jenny! Nu har jag prov bakat med dom! Det blev små, små cupcakes. Gick hur bra som helst, muffinsen va´ lätta att ta ut ur från formarna. Visst är de små men då kan man ju äta många! Och självklart fick presentgivaren komma o smaka! Hihi!!
Det följde ju med en lite receptbok också, så receptet som följer kommer från den!

Det blev 16 små + 6 stora (vanlig muffins storlek)

1 3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
½ tsk bikarbonat
1 dl socker
100 g mjukt smör
1 tsk vaniljsocker
2 ägg

Ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, salt o bikarbonat. Vispa smör, socker o vanilj pösigt. Tillsätt 1 ägg i taget o vispa väl. Tillsätt mjölblandningen o vispa ytterligare 2-3 min till så den blir slät o luftig. Fyll formarna till 2/3 m smet. Gräddas i mitten av ugnen i 15-20 min beroende på storlek, känn med sticka (den ska vara torr). Låt svalna helt innan du tar på toppingen.

Karamelltopping:

100 g mjukt smör
2½ dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
100 g söt kondenserad mjölk
½ tsk flingsalt

Vispa smöret mjukt, tillsätt florsockret, vispa i 2 min. Rör ner vanilj, kondenserad mjölk o flingsaltet. Vispa till en jämn smet. Låt den stå i rumstemperatur tills du ska klicka på den på muffinsen, annars blir den för hård. Dekorera med olika strössel, blommor mm.
                                                            Verkligen GOD topping!!





2 kommentarer:

  1. Japp - "donatorn" kan intyga att dom var RIKTIGT goda....en tugga så är allt slut ;)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Inte dåligt fika dedär du! Skulle suttit fint just nu känner jag...hihi Istället får jag ta mig en hårdbrömacka, det enda i fikaväg som finns hemma just nu.
    Ha det så gott!
    //Hanna

    SvaraRadera