måndag 29 oktober 2012

Blåbärsscones!

För ett bra tag sen kom Hugo hem från skolan o sa att han hade fått smaka SÅÅÅ goda blåbärsscones från en kompis. Jag har försökt hitta något recept...till slut frågade jag självaste bagerskan om receptet...tyvärr kunde hon inte hitta det. Men hon kom ihåg att det hade varit creme fraiche i iallafall.
Idag hittade jag ett recpet, det är säkert inte det "rätta" men det blev något liknande iallafall. Så till mellanmål idag blev det nygräddade blåbärsscones. Är inte det en bra start på höstlovet så säg!! Hihi!!
Till 12 st behövs:

7½ dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g kallt smör
1 dl creme fraiche (i receptet stod det lätt jag tog fet)
2 dl mjölk
1 dl frysta blåbär
1 dl rå rörsocker (att strö över innan gräddning)

Ugnen 250 grader. Blanda de torra ingre. tärna ner det kalla smöret o finfördela det. Tillsätt creme fraichen, mjölken o blåbären, rör ihop det snabbt. Dela degen i 12 "bitar" o lägg i stora muffinsformar ståendes i en muffinsplåt. Tryck till dom lite lätt o fördela rå rörsockret över. Gräddas i mitten av ugnen ca 15 min, kolla i mitten av sconsen så den inte är degig.
                                                          Serveras nygräddade...GOTT!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar