onsdag 24 oktober 2012

Brödbak på APT:n!

Här har det bakats idag ska jag säga!! Mina arbetskompisar o jag har bakat 30 stenugnsbakade bröd!
Vår läromästare Kjell Kristiansson hade förberett degen med att skålla den tidigare under dagen. Sen satte vi till surdeg o mera mjöl! Meddans den jäste blev vi bjudna på "Bonnamacka" bestående av stenugnsbakat bröd (såklart), salladsblad, stekt isterband från Gullaskruv, stekt ägg, rödbetor o tomat. Gutt!!
              Sen va´ det bara till att börja baka. Knåda, knåda, inga sprickor på ovansidan!!

                                                   Vilka mästerbagare vi va´!! Runda o fina!!
30 bröd klara o meddans de jäste fick vi titta runt på Minihotellet. Fina, fräscha rum. En gång i tiden har det varit polisstation i huset, så rummen hette bl a "Förhörsrummet", "Vaktrum", "Cell 1", Cell 2".
                                                                     Skjuts in i ugnen!

                                               Efter ca halva tiden (30 min) såg de ut så här!
                      Ut från ugnen kom det härliga brödkakor o då kom den lilla, lilla penseln fram!!
En tredjedel bakade vi m frukt o frö i, mums! Så nu ligger det 3 bröd under bakduken som ska få mogna ett par dagar.
                                                       Inte konstigt att han har fått diplom!

Tack för en trevlig eftermiddag Kjell o mina goa jobbisar!!

Nu bär det iväg till bästaste Jenny!! Vi har hittat BRUNA muggar...äntligen!! Så nu ska vi komplettera våran muggsamling men det kommer nog handlas lite mera av både ditt o datt!! Hihi!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar