måndag 25 februari 2013

Kokostoscabitar!

Idag har det bakats här! Verkligen behövligt...det fanns verken bröd, bullar eller kakor i huset! "Snabba limpor", "Kardemummabullar", "Karinas jordnötskaka" o "Kokostoscabitar" finns nu i frysen! Gutt!!
De här har jag länge tänkt baka! Men ett HETT TIPS från mej till dej är: Ta långpannnan som tillhör spisen eller mycket bakplåtspapper i en något mindre form!! Det kommer annars rinna över...säger inte mer än så! Men goda blev dom iallafall, hihi!!
Sätt ugnen på 225 grader.

4 ägg
5 dl socker
2 krm salt
3/4 dl kakao
3 dl vetemjöl
200 g smält smör

Vispa ägg o socker pösigt. Tillsätt de övriga ingre. rör samman till en slät smet. Bred ut smeten på en långpanna (ugnens) klädd m bakplåtspapper. Gräddas ca 20 min i mitten av ugnen. Medans den gräddas gör du toscasmeten:

75 g smör
1½ dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
2 dl socker
200 g kokosflingor

Lägg alla ingre. i en tjockbottnad kastrull o sjud på svag värme under omrörning i 3-5 min. När kakan är färdig häller du toscasmeten över o grädda den i 10 min till. Tills den blivit lite gyllene. Skär upp kakan medan den är varm.
                                                                      Guttilligutt!!
Ps Snabba limpor (Bröd) o Karinas jordnötskaka (Mjuka kakor) hittar du recept på här i bloggen. Måste bara varna för Karinas kaka...såååå god!! Tack för receptet! Ds.




1 kommentar:

  1. Oj oj oj så goda de ser ut! Är det såna där som är lite sega? Jag hade hoppats kunna hjälpa dig med kabeln du saknade men efter att jag piskat sambon att leta i alla gömmor gick jag bet i alla fall. Hoppas det löst sig.
    Ha det gott!
    //Hanna

    SvaraRadera