torsdag 4 april 2013

Blåbärs- o toscarutor!

Tacka vet jag kakor i "långpanna", så himla smidigt! De här va´ mumsiga ska ni veta! Hihi!! Ja, annars hade jag ju inte gett er receptet! Hihi!!
Ca 24 bitar

3 dl socker
100 g smör, rumsvarmt
3 ägg
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
250 g blåbär

Kokostosca:

125 g smör
1 dl socker
½ dl ljus sirap
2½ msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos

Ugnen på 175 grader. Vispa smör o socker mjukt. Tillsätt ett ägg i taget, vispa mellan varje. Blanda i mjölken o de torra ingredienserna. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en bakplåtspapperklädd form, 25 x 35cm. Strö över blåbären o grädda i mitten av ugnen  20 min.
Kokostoskan: smält smöret (i en tjockbottnad gryta), häll i socker, sirap, mjöl o mjölk. Rör blandningen slät m en slev. Låt den koka upp o sedan sjuda på svag värme tills den tjocknat, glöm inte att röra. Sist häller du i kokosen. Fördela toscasmeten på kakan o grädda ca 10-15 min till. När kakan svalnat kan du skära den i rutor.
                                                                           GOTT!!

Imorgon va´ det fredag igen! Tjohoo!! Och jag är ledig lördag, söndag o måndag! Ha´ en riktigt go´ helg o unna er lite gott!!

KRAMILLIKRAM!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar