tisdag 23 april 2013

En deg - fem kakor!

Hej på er!! Det va´ ett tag sen! Hoppas ni har det bra där ute o att våren har kommit till er! Jag har sett blåsippor, vitsippor o i dag såg jag påskliljor!! Underbart! Nu fullkomligt exploderar allt!

Idag har Vilma o jag haft "storbak", bullar o Vilmas favoritkakor Drömmar stod på agendan. Sen blev jag sugen på att baka från det här receptet, 1 deg som skulle bli 7 olika sorter men jag gjorde bara 5. Så värst snygga blev de väl inte men det ska väl synas att det är hemma bakat!! Hihi!!

Grunddeg:

1 l vetemjöl
2 dl strösocker
550 g rumsvarmt smör
3 äggulor
½ dl vatten (om det behövs, jag behövde inte använda något)
Äggvitorna till pensling av kakorna, lätt uppvispade

Blanda ihop mjöl, socker, smör o äggulor till en smidig, lättarbetad deg. Låt ev degen vila i kylen 30 min. Dela den i 5 delar. Ugnen 175 grader, alla kakor gräddas i mitten av ugnen på bakplåtspapperklädd plåt ca 10-13 min beroende på storlek.

Kardemummalöv: Kavla ut degen ca 4 mm tjock, pensla m äggvita o strö på kardemumma o pärlsocker. Tryck ut kakorna m pepparkaksformar el dyl. Här fick farmors gamla kakformar komma till användning!
Kanelkakor: Rulla ut till fingertjock längder, pensla m äggvita, strö på strösocker o kanel. Platta till längderna något o skär ut kakorna på snedden.

Finska pinnar: Blanda ner 1-2 droppar Bittermandelarom i degen. Rulla till fingertjocka längder, pensla m äggvita strö på pärlsocker o hackad handel. Skär 4cm stora bitar.
Chokladkuddarna: Dessa kom jag på själv! Blanda ner ca 3/4 dl kokos, 1 msk kakao o 1 tsk vaniljsocker. Rulla köttbulle stora kakor.
Syltkakorna: Även dessa "hittade" jag på själv. Kavla ut degen ca 2-3 mm tjock. Stansa ut runda kakor, på hälften trycker du ut ett hål. Lägg de "hela" kakorna på plåten, pensla m äggvitan på kanterna, lägg på en med hål i, tryck till försiktigt med gaffel runt om. Klicka dit LITE sylt, knappt så det täcker hålet (det flyter ut sen i ugnen).

Andra sorter som ni kan göra: Brysselkex, Schackrutor mm. Som ni ser, är det bara fantasin som sätter gränser! Lycka till! En kaka till kaffet sitter ju som en smäck! Hihi!

Ha´ det så gott o va´ rädda om er!

KRAMILLIKRAM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar