måndag 10 juni 2013

Kex Cupcakes!

Eftersom inte bloggen funkat så har det inte varit lika kul o baka! Konstigt..men så är det! Men den 1/6 skulle VIP-gänget på turné till Öland. Gårdby Kafé o Lanthandel, Thurgården, Örtagården m fl platser fick ett besök av oss...i hällregn!! Trots vädret hade vi en härlig dag från morgon till kväll! Vi hade mat o fika med oss. Jennys goda avokadopaj o Gunillas goda bröd o Martinas härliga sallad fick avnjutas på altanen på Saxnäs, planen va´ annars att vi skulle suttit på Östra sidan vid havet o ätit! Däremot när det va´ dax för kvällsfikat, kom faktiskt solen fram lite, lite men då va´ det på tok för kallt att sitta ute, så dessa Cupcakesen fick ätas i bilen!
Goda men lite mängdiga för min smak! Kex i smeten, i frostingen o ½ som dekoration.

Ca 16 st (receptet fr Hembakat)

125 g mörk 70% choklad
90 g osaltat smör, rumsvarmt (jag tog normal saltat)
200 g farinsocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
150 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
2 dl mjölk
4 stora Oreokex (jag har bara sett en storlek men vad vet jag)

Oreofrosting:

150 g osaltat smör, rumsvarmt (jag tog normalsaltat)
450 g florsocker, siktat
½ tsk vaniljessens eller äkta vaniljsocker
½ dl mjölk
6 stora Oreokex

Dekoration:

8 stora Oreokex

Ugnen på 180 grader. Klä 2 muffinsformar m 16 pappersformar. Smält chokladen försiktigt över vattenbad. Vispa smör o farinsocker ljust o luftigt. Tillsätt äggen ett i taget o vispa ordentligt mellan varje. Tillsätt smält choklad o vaniljextrakt. Fortsätt vispa. Sikta ner vetemjöl, bakpulver o bikarbonat i en annan bunke. Rör ner de torra ingre. i smeten växelvis m mjölken. Krossa kexen i en påse o blanda ner i smeten. Fyll formarna 2/3 m smet o grädda i ugnen ca 20 min. Ta ut plåten o låt svalna i 5 min. ta sedan bort muffins o ställ på ett galler o låt svalna helt. Frosting: Vispa smör o florsocker luftigt, tillsätt vanilj o mjölk. Smula kexen NOGA (annars går det inte spritsa sen, talar av egen erfarenhet hihi), blanda ner i smeten. Spritsa eller klicka på frostingen på muffinsen, dekorera med ett ½ kex.
                                                                          GOTT!

KRAMILLIKRAM!!

Ps Hoppas ni har det gott där ute! Nu verkar det som om sommaren har kommit!! Åh, jag har semester snart, jobbar endast 3 dagar till. TJOHOOO!! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar