lördag 31 augusti 2013

Kalljästa bullar!

Kul att prova lite nytt ibland! De blir LITE som Winerbröd. Dessa bullar skulle man sätta degen på kvällen o baka ut morgonen därpå...det resulterar ju i att man får rykande färska bullar till fm fikat! Gillas!! Hihi!!
Ca 20 bullar

25 g jäst
2½ dl kall mjölk
1 dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
½ uppvispat ägg
ca 7 dl vetemjöl ( degen känns rättså kladdig men mjölet drar till sig mycket fukt under natten)
100 g rumsvarmt smör

Fyllning:

75 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 tsk kardemumma eller 1 tsk vaniljsocker (jag delade på smör o sockerblandningen o gjorde hälften var ½ tsk kardemumma o ½ tsk vaniljsocker)

Dag 1:

Smula jästen o häll på lite av mjölken o lös upp jästen. Tillsätt resten av mjölken, socker, salt, kardemumma o ägg. Tillsätt mjölet o arbeta till en deg. Dela smöret i mindre bitar o arbeta in det i degen. Låt jäsa i rumstemperatur under bakduk ca 20 min. Täck sedan med plastfolié o in i kylen över natten.

Dag 2:

Ta fram degen o sätt på ugnen 225 grader. Låt degen stå framme ca 15 min.
Blanda samman fyllningen i en skål. Kavla ut degen på mjölat bakbord. Bred på fyllningen. Vik ner 1/3 av degen över 2/3 av degen. Dela i 20 remsor. Tvinna remsorna o snurra ihop till en bulle. OBS! Lägg i pappersformar (annars flyter det i ugnen). o låt jäsa 15-20 min under duk. Pensla m ägg o strö på Kardemummasocker = 2 msk strösocker o 1 tsk kardemumma.
Gräddas mitt i ugnen ca 10-15 min.
Eftersom jag gjorde hälften med  kardemummabullar o hälften med vaniljbullar tog jag pärlsocker på vaniljen för att se skillnad.

Nybakade bullar med ett glas kall mjölk...det slår det mesta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar