onsdag 11 september 2013

Budapest!

Pappas absoluta favorit!! Så nu när det var dax att fira pappas 70 årsdag fick det givetvis bli detta!
Och som jag har sagt innan är det ju så attans gott med choklad o nötter, sen med lite grädde o hallon emellan blir det ju kalas! Hihi!!
Detta behövs:

150 g hasselnötter
1 dl vetemjöl
1½ msk kakao
4 äggvitor
2½ dl socker

Fyllning:

3 dl grädde
hallon eller banan eller mandarinklyftor eller något annat mumsigt men hallon blir godast tycker jag!

Ugnen 175 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret o fortsätt att vispa tills det blir tjockt o krämigt. Hacka nötterna i en matberedare, inte för smått, det är gott om det blir småbitar att tugga på! Blanda nötterna med mjöl o kakao, vänd försiktigt ner det i marängen. Bred ut smeten i en bakplåtspapperklädd "långpanna" 30 x 40 cm (aluminium har jag). Grädda i ca 15-20 min, stickan ska vara torr. Stjälp upp bottnen på ett annat bakplåtspapper o bra bort pappret som den gräddats i. Låt svalna helt.
Vispa grädden o bred ut på bottnen o lägg på hallonen. Rulla ihop långsida till långsida. Som ni ser så kan den spricka lite men det gör inte så mycket tycker jag. Innan servering kan man pudra på lite florsocker om man vill.

Håller sig bra i kylen någon dag!
                                                                  ÄT O NJUT!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar