söndag 3 november 2013

Mikaels Fisksoppa!

Ibland undrar min käre sambo varför jag inte lägger ut recept o bilder på hans maträtter...Oftast är det inte så lätt eftersom han inte vet vad eller hur mycket han har i av saker o ting!! Hihi!! Sen är det ju lättare att skriva recept här som man har lagat själv...man får liksom mer "känsla" för det hela!
Idag har svärföräldrarna varit på middag...jag började med soppan o Mikael fick avsluta den! Så nu kan jag skriva om detta GOA recept!!

4 port

400 g fiskfilé t ex torsk
1-2 dl skalade räkor
1 hackad gul lök
1 tärnad morot
2 tärnade potatisar
1 tärnad tomat
olja
1 fiskbuljong
1 hönsbuljong (hade ingen hemma så jag tog grönsaksbuljong)
1 tsk paprikapulver
knappt ½ msk timjan (smaka dej fram)
5 dl vatten
salt o peppar

Topping:

1 burk creme fraiche o pressad vitlöksklyfta efter smak, blandas o serveras till soppan                    

Fräs lök, morot, o potatis i oljan ca 2 min. Häll sedan i tomater, kryddor, buljong o vatten. Låt koka tills grönsakerna mjuknat. Mixa till en slät soppa, späd ev med lite vatten till rätt konsistens. Dela fisken i tärningar o låt sjuda med i 5-8 min. Strax innan servering häller du i räkorna som får bli varma men inte koka. Smaka av med salt o peppar.
Serveras med en klick smaksatt creme fraiche o ev lite färsk timjan. Gärna med ett gott bröd också.
                                                           Soppa är gott i höstrusket !
                                                                   Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar