onsdag 11 december 2013

Heléns Julkarameller med mint!

När jag va´ i Huseby på julmarknad fick jag smaka på en attans så god karamell...ångrat mej ända sen dess att jag inte köpte hennes sista strut!! Men sen kom jag på att jag skulle testa o göra om mitt recept (Heléns julkarameller utan mandel).
Sagt o gjort...testade detta ikväll!! Kan bara säga: Jädrans i min lilla låda så GODA!! Hugo o Vilma älskade dom också, det blir till o gömma dom!
Här kommer receptet om ni vill testa o kanske får ni en ny favorit på gottebordet!! Det har vi fått!

50 g smör
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
100 g Marabou Mint Krokant

Smält smöret i en stor tjockbottnad gryta. Tillsätt allt UTOM chokladen. Kokas på svag värme under omrörning i ½-1 tim beroende på hur stor gryta du tar. Gör ett kulprov. Tillsätt sedan chokladen o låt den smälta. Häll upp i en form 25 x 25 cm gjord av bakplåtspapper. Ställ svalt, skär i önskade storlekar när den stelnat. Förvaras svalt o med papper emellan karamellerna.
Bäst att sätta på kupan...jag har lovat att Mikael ska få smaka när han kommer hem från jobbet!! Hihi!!

KRAMILLIKRAM!!

1 kommentar:

  1. MÅSTE BARA TESTA DETTA RECEPT TACK HELEN FÖR DET

    SvaraRadera