onsdag 15 januari 2014

Chokladfondant!

Dålig blid men men...så kan det bli efter ett par glas vin med goaste vännerna! Hihi!!

Enligt receptet...Pernilla Walh000000000000000000000000000000000000000000000gren, oops! där va´ gammelkatten framme!! Haha!! ...skulle det bli 4 port men jag fyllde småbröds foliéformar istället o fick då ca 10 st fondanter. Eftersom det är mörk choklad så räckte det faktiskt med en liten rackare! Nu till ingredienserna:

100 g smör
150 g god mörk choklad (jag tog Marabou Premium 70%)
2 ägg
2 äggulor
½ dl socker
2 msk mjöl
Smör o socker eller smör o mjöl till formarna. Med socker skulle det bli glansig yta.

Till servering: Florsocker,  hallon, glass eller grädde.

Smält smöret i en gryta. Ta bort fr plattan o bryt ner chokladen o låt smälta. Vispa ihop ägg + gulor + socker i en bunke, vispa i mjölet. Blanda ner chokladblandningen o rör tills det blir en slät o blank kräm. Smöra o sockra (eller mjöla) formarna ordentligt. Fördela smeten i formarna.  HIT KAN MAN FÖRBEREDA!
Ugnen på 225 grader. Passa fondanterna noga! Till 4 port ca 8-12 min. För mina SMÅ tog det ca 3-4 min. De är klara när dom börjar att höja sig lite i mitten. Dom ska ju va´ krämiga/rinnande i mitten. Låt formarna stå en liten stund innan du stjälper upp dom för servering. Pudra över florsocker o servera hallon, glass eller grädde till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar