onsdag 15 januari 2014

Hallonpannacotta!

Förra fredagen va´ VIP-gänget här för att fira min stundande födelsedag!! Kvällens meny såg ut så här: Förrätt: Smörstekt fransbröd m ärtskott o romsås m crabstick....mums!
Varmrätt: Oxfilé m Chèvretäcke o Svamprisoni o sallad...godkänt!
Efterrätt: Buffé m Crema Catalana, Hallonpannacotta, Chokladfondant o Korg av havreflarn m vaniljglass + lite extra hallon...guttans!

Här kommer receptet på Hallonpannacottan:

6 port

2 gelatinblad
5 dl grädde
½ dl socker
200 g hallon + några till garnering
1 vaniljstång

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Dela o skrapa ur fröna i vaniljstången, lägg stång o frön i gryta tillsammans med grädde o socker.
Koka i 3 min, ta bort vaniljstången.
Mixa hallonen till puré o blanda ner det i grädden. Sila bort hallonkärnorna.
Ta nu upp gelatinbladen o krama ur vattnet. Lägg ner dom i grytan m hallongrädden o rör tills de smält.
Häll upp i önskad form/glas. Jag tog likörglas eftersom jag inte vill det skulle bli så mycket, vi hade ju lite annat smått o gott också! Hihi! Lägg lite plastfolié på smeten, annars blir det lite "skinn" på ytan. Ställ kallt minst 3 tim eller över natten. Garnera med hallon! SÅ GOTT!!

KRAMILLIKRAM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar