onsdag 26 februari 2014

Bullar utan jäst!

Hallå alla tålmodiga vänner här på bloggen! Bättre sent än aldrig...tror att jag är med på banan igen!! Hoppas ni har det bra...kanske har våren kommit till er!? Underbart med fågelkvitter, ljusare både på morgonen o kvällen! Men solarackaren lyser med sin frånvaro...jag tror att vi alla längtar efter den...hmm...om vi alla ställer oss upp o tar en liten soldans...står ni upp? Ja då sätter vi igång...nää, sätter er inte ner än, tror vi måste svänga de lurviga en bra stund till!! Solen verkar vara svårflörtad i år!! Jaa, nu har vi gjort vad vi kan, tack för hjälpen, nu håller vi tummarna!

Nu återgår vi till detta inlägget: Bullar utan jäst...ja varför inte, har man ont om tid så är dessa värda att prova. Blev lite "fastare" än vanliga bullar men GODA! Gjorde dessa till Alla Hjärtans Dag, därav formen, hihi!! Receptet hittade jag på Facebook-kakburken.

Ca 25 st

75 g smör
2½ dl mjölk
½ dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
3½ tsk bakpulver
7 dl vetemjöl

Fyllning: Smör, socker o smaksättare  (vaniljsocker, kanel eller kardemumma)

Ugnen på 225 grader. Smält smör o häll i mjölken. Blanda mjöl, bakpulver, socker, salt o kardemumman. Häll i smör/mjölken o knåda till en deg. Kavla ut o bred på smör o strö på socker o någon smaksättare (jag hade vaniljsocker). Rulla ihop o skär 1½ cm stora skivor lägg i formar eller på bakplåtspapper. Pensla med ägg o strö på pärlsocker eller hjärtanströssel. Ska inte jäsa någonting. Gräddas i mitten av ugnen ca 10-15 min. Klart...bullar på ca 30 min...det gillas!

KRAMILLIKRAM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar