söndag 10 augusti 2014

Ljuvliga Vaniljrutor!

De här är perfekt att göra om man ska ha storkalas! Det blir en långpanna full med go´bitar!! Recept har jag fått av jobbisen Lina!

500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning:

4 ägg
2 dl kesella
5 dl creme fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Ugnen på 200 grader.
Arbeta snabbt ihop smör, socker, mjöl, vaniljsocker o bakpulver till en smuldeg i en matberedare ( jag gör hälften åt gången p g a att min maskin inte är så stor).
Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna, 30 x 40 cm, med bakplåtspapper.
Fyllningen: Blanda ägg, kesella, creme fraiche, socker o vaniljsocker häll detta över degbottnen.
Smula resten av degen (den andra hälften) ovanpå fyllningen.
Gräddas i mitten av ugnen ca 30 min tills den fått gyllene färg.
Låt svalna, skär sedan i rutor, förvaras svalt.
Pudra över florsocker innan du serverar dom.
MUMS!

1 kommentar:

  1. Oh så mumsigt! Ännu ett recept som jag lägger i min receptbok...
    Hoppas allt är väl med dig!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera