måndag 2 mars 2015

Snabba bullar!

Sugen på nybakade bullar o mjölk framåt kvällen? Men du kanske inte orkar ställa dej o göra en deg...än mindre vänta på all jäsning?? Här kommer ett snabbt recept på nybakade bullar...fick tips på detta av en annan bloggare,  TACK KICKI!  Men jag ändrade lite på innehållet i bullarna.

Blir ca 18 st, detta behövs:

Färdig pizzadeg på rulle

Rör ihop:
75 g smör, rumsvarmt
1½ dl finriven mandelmassa
½ dl socker
1 finrivet äpple

Ugnen 225 grader.
Rulla ut degen o bre på fyllningen. Jag tog sedan kanel på halva. Rulla ihop degen långsida till långsida. Skär i ca 18 bitar o lägg i bullformar.
Låt de sedan vila i ca 30 min.
Pensla m uppvispat ägg o strö på pärlsocker o flagad mandel.
Gräddas i ca 10-15 min ( mina tog 15 min) tills de fått en härlig gyllenbrun färg.
Ät dom nygräddade annars kan du värma dom lite innan de ska mumsas på!!
Till o med Vilma tyckte om dom ("fast de riktiga bullarna som du bakar mamma är godare!!") ja, man kan inte annat än tacka för det, hihi! Och jag är nästan 100 på att om hon visste att de här innehöll både mandelmassa o äpple hade hon nog inte gillat dom alls, hihi!!

Hoppas ni testar detta o fyllningen kan man ju trixa med hur man vill. Kicki hade även russin i sina. Jag kommer nog ha vanilj o kardemumma i nästa gång!

Må så gott o va´ rädda om er!

KRAMILLIKRAM!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar