måndag 18 maj 2015

"Falska" Wienerbröd!

Varför ska man göra det svårt för sig när det ibland finns genvägar?!! Hittade detta tipset o va´ bara tvungen att testa! Kommentarerna här hemma va´: "Smakar precis som köpta! Finns det fler?!" Jag kan bara hålla med...GODA!!
Beroende på hur många du vill göra men detta behöver du...

Smördegsplattor (tror det ligger ca 5 st i förpackningen, så det blir ju 10 wienerbröd då)
Marsánkräm (marsánpulver o mjölk)
Ägg (ca 1 st)
Florsocker + vatten

Ugnen 200 grader.
Vispa ihop mjölk o marsánpulver till en tjock kräm.
Frysta smördegsplattor, dela dom på mitten. Låt dom tina lite o kavla sedan ut dom något till 2 mm tjocka kvadrater.
Pensla m. uppvispat ägg.
Vik in hörnen till mitten o pensla m ägg igen.
Lägg en klick m marsánkräm i  mitten.
Lägg på bakplåtspapperklädd plåt.
Gräddas i mitten av ugnen 15-20 min, tills det blivit fin gyllene färg.
Låt dom svalna helt.
Blanda florsocker o lite vatten till en lagom trögflytande glasyr o ringla över.
Innan servering, pudra över lite florsocker.
ÄT O NJUT!!
Just nu gör jag som skomakaren...ledig mellan hägg o syren...ja, iallafall ledig 9 dagar!! Härligt!

Glöm inte Natur o kulturrundan till helgen!! Jag ska fixa lite Gott o Blandat till Uranäs o baka lite till Bockaskruvskola där jag också kommer att befinna mej på lördag!! Hoppas vi ses!! VÄLKOMNA!!!

KRAMILLIKRAM!!

1 kommentar: