onsdag 14 oktober 2015

Himmelsk Grönsakspaj!

I somras var jag i Himmelsberga på Öland...fantastisk miljö som visar livet förr...kolla här. Där åt jag en fantastisk god paj...brukar väl inte välja det vegetariska alternativet men när de berättade om innehållet blev jag nyfiken! Hihi!! Det kan jag säga att jag inte ångrar. Mängden av grönsakerna får man höfta lite efter smak...Så här kommer min variant:
Ca 4 port

Pajskalet:

100 g smör
2,5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Blanda snabbt ihop i en matberedare. Tryck ut i en form ca 24 cm. Förgrädda ca 10 min i 225 grader.

Fyllning:

Broccoli
Haricots verts
Soltorkad tomat
Purjo
Svarta urkärnade oliver
Mozzarella färsk eller riven
Fetaost
Gratängost (riven)
Äggstanning: 3 ägg, 3/4 dl gräddmjölk, salt o svartpeppar.

Koka broccolin o haricots verts knappt mjuk. Dela i mindre bitar o lägg i pajskalet. Skär purjon o tomaterna i strimlor  o lägg över. Smula fetaosten över o övrig ost. Lägg på oliverna. Vispa ihop äggstanningen o höll över. In i ugnen tills den fått fin färg o äggstanningen har "stelnat". Detta tar lite olika tid men kanske ca 40 min. Servera m en sallad o ett gott bröd.
                                                                            MUMS!!

Önskar er en härlig höstig lill-lördag! Va´ rädd om er o varandra!

KRAMILLIKRAM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar