måndag 10 oktober 2016

KOLATÅRTA!

 Detta är en härlig, kladdig choklad/kolatårta! Gjorde den många gånger till caféet i somras. Chokladen i kolakrämen kan man ju byta ut till sin egna favoritchoklad, jag testade mintchoklad...inte så dumt det heller!

 Ca 12-15 bitar

200 g smör
5 dl socker
1 dl kakao ( låter mycket men det stämmer )
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
4 ägg
3 dl vetemjöl

Mjölkchokladkolakrämen

75 g smör
½ dl socker
½ dl ljus sirap
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vispgrädde
200 g mörk choklad eller din egen favorit ex. mjölkchoklad, mint, apelsin mm

Garnera m hallon o servera vispad grädde eller glass till.
Sätt ugnen på 180 grader.
Smöra o bröa (jag tog kokos) en springform 23-24 cm. ( jag brukar lägga ett bakplåtspapper i botten så det inte läcker ut smet).
Smält smör i en större kastrull, tillsätt socker, kakao, salt o vaniljsocker. Blanda ordentligt.
Tillsätt ägg o vetemjöl o blanda ihop till en slät smet.
Häll smeten i formen o grädda kakan längst ner i ugnen i 32-34 min.
Chokladkolakrämen: 
Smält smöret i en gryta, tillsätt socker, sirap, kakao, vaniljsocker o grädde, låt det småputtra på svag värme ca 5 min. Bryt chokladen i mindre bitar o rör ner i smeten.
Häll chokladkolasmeten över kladdkakan. Låt svalna i formen. Ställ sedan kakan i kylen så kolakrämen stelnar.

Servera m grädde eller glass!
MUMS!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar