onsdag 3 januari 2018

Gunillas lax!

Hittade detta receptet...va nog något år sen jag gjorde den. Härligt m ny/gamla recept...måste göra detta snart igen!

4 port

4 laxfilé
Salt o peppar
Saft fr 1/2 citron
2 paprikor (röd o gul)
1 squash ca 300 g
1 purjolök
2 msk rapsolja

Gratängsås

1-2 vitlöksklyftor
1 ask cocktailtomater
2 dl creme fraiche
1 dl torrt vitt vin
1 tsk fransk senap
1 fiskbuljongtärning
50 g pinjenötter

Ugnen 200 grader.
Lägg fisken på skärbräda o ringla över citronsaften o salta o peppra.
Skala squashen, tärna den o paprikan. Strimla purjolöken. Lägg grönsakerna i ugnsform, ringla över olja o salt, rör om. In i ugnen ca 10 min.
Under tiden gör du gratängsåsen: Halvera tomaterna o finhacka vitlöken, fräs detta i lite matfett några min. Tillsätt creme fraiche, vin, senap o smulad buljongtärning. Låt småkoka 6-8 min.
Lägg fisken på grönsakerna i häll över såsen. Strö på pinjenötterna o grädda i mitten av ugnen ca 15 min, tills fisken är klar.
Servera m pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar